Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej
Sobota, 07 grudnia 2024
Imieniny: Agata, Ambroży, Marcin
mgła
5°C

Odra dla turystów 2014 - rozwój turystyki wodnej na transgranicznym obszarze Doliny Środkowej Odry - Etap II

Logo PL-BB

Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) w ramach programu Współpracy Transgranicznej Polska (Województwo Lubuskie) - Brandenburgia 2007 - 2013.

W projekcie beneficjentem wiodącym jest Gmina Nowa Sól - Miasto.

Wartość całkowita projektu : 6 871 043,15 EUR.

Kwota dofinansowania z EFRR: 5 657 296,90 EUR (85,00 %).

Planowany termin realizacji projektu: marzec 2010 - grudzień 2012

Projekt stanowi uzupełnienie i kontynuację realizowanego w latach 2005-2007 zadania pod nazwą "Budowa przystani turystycznych na Odrze w miejscowościach Cigacice Gmina Sulechów, Nowa Sól i Bytom Odrzański - Etap I", które realizowane było w ramach EFRR - Program Interreg III A, gdzie beneficjentem głównym była Gmina Sulechów. Projekt ten, poprzez techniczno-organizacyjne przygotowanie warunków do rozwoju turystyki na Odrze, zapoczątkował cykl prac dotyczący budowy i rozbudowy infrastruktury portowej w miastach nadodrzańskich, zarówno z terenu Województwa Lubuskiego, jak i z Brandenburgii.

Partnerami projektu z terenu Województwa Lubuskiego są:

  • Gminy Nowa Sól - Miasto, która występuje w projekcie, jako Partner Wiodący (Lider projektu),
  • Gminy Bytom Odrzański,
  • Gminy Sulechów,
  • Gminy Krosno Odrzańskie,
  • Gminy Słubice,
  • Gminy Kostrzyn nad Odrą,
  • Gminy Górzyca;

oraz z terenu Brandenburgii:

  • Stowarzyszenia Marina Winterhafen Sporboot Frankfurt (Oder) e.V.,
  • Eisenhüttenstadt,
  • Frankfurtu nad Odrą.

Celem ogólnym projektu jest poprawa uwarunkowań infrastrukturalnych lubusko-brandenburskiego obszaru wsparcia poprzez wyeliminowanie istniejących barier w zakresie rozwoju transgranicznej infrastruktury transportu oraz rozbudowa szlaków wodnych na rzece Odrze poprzez utworzenie przystani dla żeglugi obsługującej transgraniczny ruch turystyczny oraz:

  • przywrócenie rzece Odrze jej dawnej żeglugowo-turystycznej funkcji,
  • zwiększenie atrakcyjności turystycznej gmin partnerskich, a tym samym aktywizacja ruchu turystycznego w regionie przygranicznym, w tym transgranicznego ruchu turystycznego,
  • aktywizacja i zacieśnienie kontaktów o charakterze kulturalnym i społecznym społeczności przygranicznych z Województwa Lubuskiego i Brandenburgii,
  • uaktywnienie mieszkańców regionu objętego inwestycją, poprzez wskazanie mieszkańcom gmin partnerskich oraz turystom do nich przybywającym możliwości czynnej rekreacji,
  • aktywizacja gospodarcza gmin partnerskich, stworzenie dogodnych warunków dla rozwoju sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w regionie przygranicznym, po obu stronach Odry,
  • stworzenie nowych miejsc pracy, w tym miejsc pracy przy obsłudze ruchu turystyczno-rekreacyjnego. 

Rozbudową infrastruktury wodno-turystycznej w Cigacicach (Gmina Sulechów) obejeła budowę:

  • pomostów pływających segmentowych przy nabrzeżu północnym, o wymiarach 2,4 x 54 m na pływakach siatkobetonowych, konstrukcja pokładu wykonana została z drewna sosnowego, impregnowanego podciśnieniowo; pomosty wyposażone są w 9 odnóg cumowniczych, słupki serwisowe oraz trapy,pomostów pływających segmentowych przy nabrzeżu północnym, o wymiarach 2,4 x 53 m na pływakach siatkobetonowych, konstrukcja pokładu wykonana zostanie z drewna sosnowego, impregnowanego podciśnieniowo; pomosty wyposażone będą w 9 odnóg cumowniczych, słupki serwisowe oraz trapy,
  • pomostów pływających segmentowych przy nabrzeżu południowym, o wymiarach 2,4 x 101 m na pływakach siatkobetonowych, konstrukcja pokładu została wykonana z drewna sosnowego, impregnowanego podciśnieniowo; pomosty wyposażono w słupki serwisowe oraz trapy; konstrukcja pomostów oparta jest na pływakach zapewniających swoją wypornością utrzymywanie pomostów na tafli wody; pale stalowe (dalby) połączone zostały z pomostami za pomocą prowadnic rolkowych;  zakotwione do dna i mają za zadanie utrzymywać pomosty we właściwej pozycji oraz umożliwiają mu swobodne poruszanie się w poziomie, zgodnie ze stanem rzeki Odra,
  • sieci wodociągowej z  istniejącego rurociągu  do pomostu dla łodzi i jachtów wyposażonego w instalacje wodociągową oraz system punktów czerpalnych,
  • przy nabrzeżu wschodnim zmodernizowano istniejący slipu, uporządkowano skarpy, wykonano drogę wewnętrzną umożliwiającą obsługę przystani oraz placu postojowego; ukształtowanie terenu objęło wykonanie murka kamiennego; w części, gdzie znajduje się slip, wykonano fundamentowanie schodzące schodkowo; skarpa została obsiana trawą, a istniejące drzewo zabezpieczone kręgiem betonowym i przykryto kratą pod drzewo; droga wewnętrzna jest drogą dwukierunkową w celu iobsługi slipu dla wodowania łodzi; plac utwardzony stanowi parking na łodzie,
  • ciągu spacerowo-jezdnego wykonano z kostki brukowej; teren oświetlony został przy pomocy opraw oświetleniowych zewnętrznych, umieszczonych na słupkach; na potrzeby zasilania w energię elektryczną instalacji elektrycznych, wykorzystano istniejące przyłącze; celem zasilenia oświetlenia zewnętrznego oraz zasilania pomostów, w ramach realizacji projektu istniejące złącze zostało rozbudowane na nowe; rozbudowa złącza uwzględniła zabudowanie astronomicznego zegara sterującego dla potrzeb sterowania załączaniem oświetlenia zewnętrznego oraz zainstalowanie licznika energii czynnej trzyfazowego jednotaryfowego 0,4 kV przystosowanego do prądu 63 A; w ramach małej architektury zaprojektowano słupki, połączone ze sobą liną konopną; dla podkreślenia wodniackiego charakteru przystani, wykonano dwa charakterystyczne elementy małej architektury, to jest ławkę oraz siedzisko na zakończeniu ścieżki spacerowej na cyplu, mająca na celu identyfikację turystów z miejscem; siedzisko na zakończeniu cypla nawiązywać będzie do ?bocianiego gniazda? na statkach.

 

W ramach projektu wykonane zostaną dwa statki wycieczkowe - NIMFA i LAGUNA, skonstruowane specjalnie na potrzeby zmiennych stanów wód Odry, przeznaczonych do rejsów pasażerskich po polskiej i niemieckiej stronie. Eksploatację statków zapewni wyłoniony operator (operatorzy) zarządzający statkami i prowadzący usługi żeglugi pasażerskiej. Operator statków zobowiązany zostanie do opracowania programu rejsów statkami oraz wyłonienia portów macierzystych statków biorąc pod uwagę rachunek ekonomiczny eksploatacji przyszłych jednostek. Wszystkie koszty związane z eksploatacją statków min. obowiązkowe ubezpieczenia, zatrudnienie załogi, remonty, postoje ponosić będzie przyszły operator statku.

18 kwietnia 2012 na terenie portu turystycznego w Cigacicach odsłonięto tablicę systemu kierującego na rzece Odrze "Gelbe Welle". "Żólta Fala" to licencja na 50 tablic zakupiona w ramach projektu unijnego "Odra dla turystów 2014...", które staną po Polskiej stronie rzeki Odry. Uroczystego odsłonięcia pierwszej tablicy dokonał w Cigacicach Roman Rakowski Burmistrz Sulechowa wraz z Panią Karin Raiche - Kurz dyrektorem stowarzyszenia Berlin Treptow Kepenik.

DO GÓRY
Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.